Sunday 3 May 2015

Jalan Puncak Alam, simpan kisah misteri

Jalan Puncak Alam, simpan kisah misteri

UNIVERSITI Teknologi Mara (UiTM) Kampus Puncak Alam merupakan antara kampus terbaharu UiTM yang telah memulakan operasinya secara rasmi pada 1 Jun 2009.

Sebelum pembinaan kampus ini, UiTM telah menubuhkan kampus yang berdekatan dengan kawasan ini iaitu UiTM Kampus Puncak Perdana.

Kawasan ini lebih sinonim dengan golongan pelajar walaupun ada beberapa kawasan perumahan baharu telah diperkenalkan kepada penduduk di kawasan berdekatan.

Namun ketika itu, jalan untuk menuju ke kampus berkenaan masih sunyi sehingga mengundang beberapa kisah-kisah seram yang dikongsi oleh pengguna jalan berkenaan.

Menyedari kisah-kisah yang pernah menghantui pengguna jalan berkenaan boleh dijadikan karya yang diangkat ke layar perak, syarikat produksi, Mangkin Prestij Sdn Bhd, tampil dengan filem terbaharunya, Jalan Puncak Alam yang bakal ditayangkan mulai 7 Mei ini.

Memberi kepercayaan penuh kepada pengarah baharu, Dharma Aizat, dalam membawa penceritaan ini kepada penonton, Jalan Puncak Alam sememangnya ada misteri yang tersendiri.

Menurut pengarah filem Ia Wujud ini, tidak dinafikan, jalan ini adalah laluan yang sunyi dan menyimpan pelbagai kisah seram yang tersendiri.

"Idea menghasilkan filem ini adalah daripada pihak produksi. Namun, untuk memecahkannya kepada beberapa kisah itu adalah tanggungjawab saya sendiri.

"Untuk menghasilkan filem ini, saya mengumpul beberapa kisah dan bertanya sendiri kepada pengguna jalan tersebut yang terdiri daripada golongan pelajar dan penduduk di situ.

"Pelbagai kisah yang mereka kongsikan dan saya adunkan dalam satu filem ini. Namun yang pasti, Jalan Puncak Alam adalah salah satu jalan sunyi yang ada misterinya," katanya yang sebelum ini bertindak sebagai pembantu pengarah, Pierre Andre.

Tambah Dharma, beberapa insiden seram telah berlaku kepada pelakon dan kru produksi di sepanjang proses penggambaran mereka di sana.

"Ketika menjalani penggambaran berkenaan, tiba-tiba pelakon, Nizam Zaidi, hilang kawalan emosi dan saya sedar, itu bukanlah sikap sebenar Nizam. Dia tidak dapat memberi fokus kepada watak dan emosinya terganggu.

"Begitu juga dengan pelakon cilik yang memegang watak sebagai hantu budak, dia turut berdepan gangguan.

"Apabila kami mahu 'shoot' di kawasan tasik, dia menolak dan asyik memandang ke arah itu. Kami juga turut membawa ustaz ke lokasi.

"Kemudian, dia bercerita kepada ibu dan bapanya yang dia ternampak susuk badan budak kecil di dalam tasik berkenaan. Namun, saya tidak menceritakan perkara itu kepada kru kerana bimbang mereka ketakutan. Selepas siap semuanya, baru saya buka mulut," katanya yang terpaksa menukar babak lain ekoran keengganan kanak-kanak itu.


Hasil kerja memuaskan

Mengambil masa selama seminggu untuk menyudahkan proses penggambaran, Dharma memberitahu hampir 96 peratus babak melibatkan kawasan Puncak Alam.

Katanya, kejadian dalam satu malam itu menggunakan waktu malam secara keseluruhannya dan mereka terpaksa bekerja dari selepas Isyak sehingga Subuh.

"Penggambaran untuk filem ini dibuat pada tahun lalu, selepas Hari Raya Aidilfitri. Ia mengisahkan mengenai seorang pelajar, Azizi, yang terpaksa menggunakan jalan sunyi itu untuk balik ke rumah setelah menyiapkan tugasan di kampus berkenaan.

"Namun, dalam perjalanan pulang, motosikal yang dinaiki telah kehabisan minyak dan terpaksa meminta pertolongan daripada rakan baiknya, Hanif. Dari situlah bermulanya insiden demi insiden di luar jangkaan mereka serta kejadian-kejadian pelik," jelas Dharma.

Katanya, sepanjang bekerjasama dengan pelakon, Nizam Zaidi dan Azwan Kombos, dia tidak menghadapi sebarang masalah kerana komitmen yang diberikan pelakon itu sangat baik.

"Walaupun mereka adalah di kalangan pelakon baharu, namun mereka tahu apa yang perlu mereka buat dan tidak memerlukan masa yang lama untuk menghayati watak.

"Sebelum ini, ada yang memberitahu bahawa sukar untuk bekerja dengan pelakon baharu, namun bagi saya, mereka sangat profesional dan memberikan hasil kerja yang memuaskan.

"Hampir keseluruhan filem ini hanya melibatkan dua pelakon ini sahaja dan sebelum memulakan penggambaran, kami telah pergi ke lokasi terlebih dahulu untuk meninjau tempat-tempat yang bakal digunakan," katanya lagi.


Harap dapat sambutan

Walaupun sebelum ini Dharma pernah diberi kepercayaan untuk mengarah filem genre sama, Ia Wujud, namun cabaran dari beberapa aspek tetap ada.

Katanya, selain daripada kekangan bajet, dia juga berdepan dengan cabaran dari segi masa yang diperuntukkan iaitu selama seminggu.

"Menyedari industri kini tidak terlalu kukuh dalam memberi jaminan di panggung, pihak produksi perlu mengehadkan peruntukan bajet.

"Dengan bajet yang ada, saya perlu menjadikan filem ini antara karya yang berkualiti agar tidak disamakan dengan filem pendek semata-mata.

"Dari segi masa pula, seminggu itu bukanlah satu waktu yang lama kerana dalam waktu itu, kami terpaksa berdepan dengan keadaan cuaca yang tidak menentu.

"Sekiranya hujan, kita terpaksa menghentikan dahulu kerja-kerja penggambaran.

"Namun, Alhamdulillah, dengan semangat dan bantuan daripada kru produksi, filem ini berjaya disiapkan dalam masa yang ditetapkan. Saya berharap agar ianya berjaya menarik minat penonton untuk melangkah ke pawagam," katanya.

Mengharapkan sambutan yang menggalakkan daripada penonton, Dharma memberitahu bahawa filem ini adalah lebih kepada pengalaman yang dikongsi bersama orang yang pernah mengalami kejadian pelik di situ.

"Setiap tempat itu ada misterinya kerana imaginasi itu adalah sesuatu yang subjektif. Cuma dalam filem ini, ianya melibatkan jalan berkenaan setelah merujuk kepada beberapa kisah yang dikongsikan bersama," jelasnya lagi.

No comments:

Post a Comment